Sidor

torsdag 10 december 2009

Nu har vi fapp här i vårt hus


Snart är det Lucia. Ingen kommer att sjunga sånger för oss nere i skammens håla. Det kommer inte att bjudas på lussebullar eller rykande varm glögg. Vackra flickor i vita skrudar kommer inte att synas så långt ögat når. Brinnande ljus eller doft av koriander och granbarr kommer ej att förnimmas.

Men det är nog lika bra. Jag kan nästan föreställa mig hur det vore om runkisarna gjorde gemensam sak och beslöt sig för att bjuda upp till lussetåg.

Ljuset är dämpat i butiken. En rökmaskin gömd bakom blu ray-hyllan har lagt en tjock matta av ogenomtränglig rök längs golvet. Plötsligt hörs svaga röster ifrån kabinområdet. Jag kisar för att se om jag upptäcker något. Plötsligt kommer ett luciatåg runt hörnet vid väggen med alla skärmar. De skrider långsamt fram mot kassan. Längst fram går KG med luciakronan lagd på det fettiga håret. Efter honom går tre tärnor som brukar besöka biografen. Jag ser att de rör på munnarna men hör inget. Efter dem går två stjärngossar, den ena är Fridolf, han verkar hosta en melodi som påminner om ”Celebration” med Cool & The Gang. Den andra är Gamen. Han stoppar påpassligt ner allt möjligt i sin tjuv-väska medan de rör sig framåt, filmer, pepparkakor, Fridolfs hostmedicin m.m. Längst bak går vår alldeles egna tomte, Gimli. Han har skägget fullt av damm och glidmedel.

Det blir inget luciafirande här nere i hålan. Hoppas jag.

/ Catcher

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar