Sidor

onsdag 2 december 2009

Jane´s Addiction


Precis när man börjat trivas med andra människor igen, ser två smutsiga kusiner till vår vän Gamen, till att slå hål på hela illusionen om att människan är en trevlig varelse. Eftersom jag kände igen dem sedan ett tidigare tillfälle för misstänkt tjuveri, borde jag självklart ha motat dem i grind. Hursomhelst tror jag som sagt att människan kan bättra sig och lät saken bero när kollega Norman, som inte kände igen klåparna sedan innan, tog betalt. Men ack så fel jag hade.


Två timmar senare blir Norman avbruten i sin mikrade snitzel av en av de mer trevliga gästerna vi har äran att träffa under våra nattliga pass. Han har blivit av med en mobil och är hundra på att han vet vem det är. Jag beskriver personen jag tror det är och han nickar instämmande, samtidigt som jag ber om ursäkt för att jag inte hindrade patrasket från att gå ner.


Detta är alltså början på en 2,5 timmars cirkus. Norman avbryter sin Michelinmåltid och ger sig ner i mörkret efter de klåfingriga dräggen. Upp kommer de och vägrar se sig skyldiga. Så oskyldiga är de att de klär av sig nakna för att bevisa det. Vilket med otömda fickor inte betyder mer än att de är skickliga på att spela dumma. Tecken på yrkeskunskap i ämnet stöld ger också det faktum att den huvudmisstänkte helt plötsligt endast pratar ett språk från något land vi inte bör eller borde ha röstat in i EU. Enligt den drabbade, gode, stammisen talades det utmärkt engelska från samma mun bara halvtimmen tidigare. Ett munhuggeri med ett antal språk inblandade följer alltså. Själv är jag högröd av ilska och svär på en svengelska min skolfröken inte skulle blivit glad över. Varken dess svordomar eller uttal.


I denna röra kommer ytterligare en trevlig stammis, ja tro det eller ej, men de är faktiskt flera stycken, upp från undervåningen. Han har precis blivit av med 600SEK och gissa vilka han med 95% skerhet kan peka ut. Jag sansar mig och ringer nu polisen. Vilka kommer ganska omgående, vilket borde innebära att tisdagsnätter är en dålig dag för brott.


Vittnesmål tas, handskbeklädda polisnävar förs över snattarkroppar och till slut sitter det ett handfängelse, dock inte från skåp 23, på den ena av Gamens släktingar. VICTORY som Johnny Drama skulle ha sagt.


Den andra skenheliga typen dröjer sig dock kvar och frågor jovialiskt om det är okej att han går eller behövs hans hjälp kanske mer. Jag kan som vanligt inte hålla käften utan säger att jag föredrar om han tar sin smutsiga lekamen här ifrån omdelbums och att det människor som han som gör mig till cyniker. Varför då, får jag tillbaka. Jag har inte gjort något alls, får han ur sig. Nej visst inte, du är ren som snö, spottar jag på honom, innan kollega Norman går emellan med ett hej då. Nej Norman, ibland är du lite för nihilistisk. Han är inte värd ett ett hej då. Han är värd ett "Låt helvetets eldar skölja över dig".


/Lancelot







1 kommentar: