Sidor

söndag 22 augusti 2010

Vällust - De Sju Dödssynderna ur Smörbönans P.O.V.




Del 7: Vällust

Det finns de dagar då man förväntar sig det värsta. Typ en pall mediokra p-våfflor att skriva in, en hel drös med överförfriskade och kåta homofiler, på tok för många av samhällets olycksbarn samlade på ett och samma ställe och som grädde på moset en totalt oresonlig Smörböna.

Den gångna fredagen var inte en sådan dag. Filmleveranserna lös med sin frånvaro och "verklighetens folk" var överrepresenterade bland de få kunder som tagit sig in till butiken helgen innan löning efter semestertider. Och Smörbönan. Ja han gick runt from som ett lamm och nynnade på en melodi jag inte kunde placera förrän jag blev tvungen att stilla mitt koffeinbegär och fann anledningen till den så ovanliga muntra uppsynen hos vår favorit koloss.

"På torsdag äts det ärtsoppa, på lördag är det fest
Men fredag är ändå den dagen som känns bäst
Ge mig då hönökaka, det gillar jag mest
Hönökaka på fredag, det enda jag vill ha
Hönökaka på fredag, då mår man riktigt bra
Hönökaka på fredag, vad var det jag sa?

Jag vill ha fredag idag!"  


Så det var ett bekant stekos som möte min och kollega Normans näsa runt morgonkvisten, då vår gourmand bestämt sig för att först stämpla in och sedan sätta sig för att frossa i flott och socker i ett par timmar innan cheferna anländer.


/Lancelot

1 kommentar: